mandag 6. september 2010

MELLOM TO PERMER (54)

"Kafka på stranden" av Haruki Murakami
Min første Murakami. Haruki Murakami (f. 1949) har mange utgivelser på norsk. "Kafka på stranden", femhundre og noen og sytti sider, hva skal jeg si? En salig blanding av Alice i eventyrland, Bulgakov,  shintoisme, drømmer og virkelighet.., og helt sikkert masse japansk tradisjon som jeg ikke kjenner, er første lite reflekterte (uærbødige? ikke ment slik) utsagn fra meg. En klok og innsiktsfulll forfatter, definitivt. Omslaget viser at det regner fisk, og en katt.  En av hovedpersonene snakker med katter, nemlig. Jeg sitter igjen med mange tanker, og kan ikke i første "anmeldelse" fortelle en av dem! Utgangspunktet er femtenåringen som rømmer hjemmefra, men det er en bitteliten sak i vrimmelen av hendelser. Jeg vil finne en annen Murakami raskt, tror jeg, så snart jeg har lært meg navnet hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar