tirsdag 31. august 2010

MELLOM TO PERMER (53)

"Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt" av Jamie Ford
Jamie Fords debutbok, fra 2009,  på norsk 2010. Det tok meg noen sider for å komme inn i stilen, rett etter å ha avsluttet en god bok for å begynne på denne med helt andre ord og tilnærminger.-- Men, så snart jeg ble vant til den,  gikk det bare en vei: en fengende opplevelse jeg hadde vanskelig for å legge fra meg. Vekslende mellom hendelsene i 1986 og hovedpersonens tilbakeblikk til krigens dager 1942 i USA, Seattle, da en elleve år gammel kinesergutt som opplever at sin beste venn amerikanerjenta med japansk herkomst blir internert sammen med tusenvis av  "japanere" over hele USA etter angrepet på Pearl Harbour.  Bare for noen dager siden skrev Aftenpostens sjefsredaktør om at vi hele tiden lager oss fiendebilder, terrorister, og denne bokaa passet rett inn i hans artikkel. Rørende og fine opplevelser.

2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt denne boka liggende på vent en stund. Interessant å lese om dine betraktninger! Jeg husker at jeg for mange, mange år siden så en film som het "Snow falling on cedars" eller noe lignende, og som handlet om noe av det samme - dvs. amerikanernes reaksjoner mot japanerne som bodde i USA etter at Japan hadde angrepet Pearl Harbour. Gleder meg til å lese boka!

    SvarSlett
  2. hei, takk for synspunkter! jeg har ikke lest fimen du nevner. Jeg leser litt etter innfallsmetoden. "prosjektet" mitt begynte med at jeg skulle oppdatere meg på veldig nyere norke forfattere, det holdt bare en stund...., nå tar jeg det som kommer. kanskje like greitt? Først i ettertid ser jeg at "Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt" er så populær.
    Knut

    SvarSlett