tirsdag 24. august 2010

MELLOM TO PERMER (52)

"Noen kjenner mitt navn" av Lawrence Hill.
Boka kom i 2007, og er en perle. Lawrence Hill er canadisk forfatter med flere utgivelser. "Noen kjenner mitt navn" er en gripende roman om slavehandel fra 1750-årene og oppover, historien om den elleve år gamle jenta Aminata Diallo som blir bortført fra sin landsby i vest-afrika, tvunget ombord i slaveskip med kurs for Carolina. Hennes oppvekst og tidlig alderdom,  omflakkende og svært innholdsrik. Nær fem hundre sider med vitnesbyrd på vitnesbyrd om hvordan ondskapen kan ta tak i menensker og samfunn.

3 kommentarer:

  1. Å, var ikke denne boka bare nydelig! Jeg leste den for kort tid siden, og jeg ble så glad i Aminata at det var trist da siste side var vendt. Jeg synes også boka var lærerik. Her er min omtale av boka: http://rosemariechr.blogspot.com/2010/08/lawrence-hill-noen-kjenner-mitt-navn.html

    SvarSlett
  2. hei, jo en fantastisk bok. Og nå er jeg gjort oppmerksom på din fine blogg, som jeg vil følge. Takk! fra Knut B

    SvarSlett
  3. ;-) Morsomt å utveksle boktips, og også å lese hvilke tanker andre har gjort seg om de samme bøkene man har lest!

    SvarSlett