torsdag 21. juni 2012

MELLOM TO PERMER (148)

"Fyrsten" av Niccolo Machiavelli                                                        
Det var romanen om Machiavelli av S.Maugham som trigget meg til å låne denne, en klassiker, en avhandling om politikk og strategi skrevet i 1513. Ettertiden, ikke minst filosofene, har tolket hva Machiavelli har ment om ting og tang, og jeg skal ikke forsøke å gi min mening der. Jeg kan ikke engang si at jeg har lest veldig grundig dette storverket, som andre bruker år på å studere, en av Machiavellis to store verker. Boka inneholder også en del hvor andre setter Machiavelli inn i samtiden, og om Machiavelli selv. Det er interessant lesning. Machiavelli er veldig mye brukt og sitert opp gjennom tidene. Jeg noterte meg bl.a. at han egentlig ikke har så stor positiv tro på menneskenes ærlighet og vilje til å gjøre det beste for samfunnet, når det kommer til stykket, det er grådigheten og egeninteressene som styrer, ifølge ham. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar