fredag 8. juni 2012

MELLOM TO PERMER (145)

"Livets lenker" (1) av W. Somerset Maugham
Denne romanen som kom i 1915 er av Somerset Maughams største. Min utgave fra 1976, plukket frem igjen etter mange år ettersom jeg er i en Somerset Maugham modus. I store trekk en selvbiografisk historie, der hovedpersonen Philip Carey med klumpfoten vokser opp hos onkel og tante, bryter av med skolegang, reiser til Tyskland, tilbake til London for å jobbe, blir heller ikke tilfreds med det, og reiser til Paris for å bli maler, men innser sin begrensning også der, tilbake og etterhvert start på medisinerstudiet i London. Vingler også mellom venner og etterhvert kjærester. For en type, tenker jeg, men så kjenner jeg meg igjen i mange av Philips trekk, da gjør det litt vondt... . Gleder meg til Bind 2!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar