lørdag 20. august 2011

MELLOM TO PERMER (117)

"De utålmodge av hjertet" av Stefan Zweig
(Ungeduld des Herzens fra 1939) Jeg plukket opp denne på et lokalt loppemarked i sommer, og nå sier jeg bare oi!oi!; en utrolig gave, en fantastisk bok, her ser vi virkelig forskjell på en mester (denne) og dusinvarene som normalt flagrer rundt--. Fortellingen gir bildet av en ung mann Toni Hoffmiller i det østeriske kavalleriet/hesteregiment (sikkert ikke riktig militær betegnelse), et yrke som passer hans bakgrunn og lynne, rundt første verdenskrig, og han treffer denne velstående familien på det store godset, hvor eneste datter er lam i begge bein. Vennskap, kjærlighet, svik, fornedrelse,-- sånn  en fengende skildring uten et ord for mye. egoisme, svakhet eller styrke; her demonstreres hva holdninger kan føre til. Om ikke så lenge er jeg i alle fall på bibliotekt etter mer Sffan Zweig. ("Sjakknovelle" tidligere omtalt på denne bloggen)

1 kommentar:

  1. Jeg elsker Stefan Zweigs bøker! Og jeg blir så glad hver gang noen skriver om hans bøker! Jeg har nemlig til gode å lese dårlige bokomtaler av hans bøker! Denne boka har jeg selv. Det er absolutt på tide at jeg får lest den! Problemet er bare at det strømmer på med gode bøker absolutt hele tiden! Jeg leser så fort jeg kan, men det hjelper ikke fordi det kommer flere bøker inn enn de som går ut uansett. ;-)

    SvarSlett