torsdag 4. august 2011

MELLOM TO PERMER (115)

"Mrs. Dalloway" av Virginia Woolf
Jeg tok endelig frem denne boka jeg har sett ryggen av, på hytta, lenge--.
Mrs.Dalloway kom ut i 1925, og på norsk mange tiår senere. Film ble laget i 1997. Om Clarissa Dalloway og hennes omgangskrets, mest overklasse og preget av bla. krigen og ny vekst og tanker bla for kvinner, -alt i boken foregår en dag i juni.
Stilen til Virginia Woolf representerte noe nytt, omtalt som bl.a. "a stream of consciousness", en strøm av tanker mer eller mindre sammenhengende (ingen store avsnitt og kapitler i boka), ja slik vi stort sett tenker der vi flagrer fra det ene til det andre. Dette provoserte meg noe i første del av boka, men så fant jeg roen og likte det. Og jeg er jo veldig glad i det britiske, så jeg fant stor fornøyelse i britiske trekk og omtaler. Det ble med andre ord en spennende opplevelse. (handlingen har jeg ikke sagt så mye om... )

1 kommentar:

  1. Denne gjenleste jeg tidligere i år, og som deg fant jeg boka svært fornøyelig! Etter at jeg hadde vendt meg til hennes særegne måte å skrive på ... ;-)

    SvarSlett