mandag 14. februar 2011

MELLOM TO PERMER (87)

"På gjengrodde stier" av Knut Hamsun
Boka ble skrevet i 1949 da Hamsun var 90 år gammel. Skildrer opplevelsene i årene fra krigens slutt 1945 og til 1948, forberedelsene til rettsaken, interneringen på psykiatrisk sykehus, mv. Jeg ser av påtegning i boka som jeg fant i egen bokhylle at jeg leste den for omlag tredve år siden.. -. Jeg tok den fram fordi en "ekspert" mente jeg kunne lære god prosa fra denne (uavhengig av politisk standpunkt, som han sa), men jeg var nok ikke på langt nær så fornøyd med akkurat den delen som jeg opplevde med Den gamle mannen og havet, (forrige omtalte, som var fantastisk), utgivelsen jeg har (Bokklubben) har dessuten beholdt Hamsuns gamle språkdrakt. Men bortsett fra det; en veldig interessant bok! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar