fredag 7. oktober 2011

MELLOM TO PERMER (126)

"Beatrice &Vergil" av Yann Martel
Yann Martell er en kanadisk, født spansk 1963, forfatter. Hans "Historien om Pi" (2002) leste jeg med stor glede. "Beatrice & Vergil" (2010, på norsk i 2011) ble for meg en bok som jeg har vanskelig å lovprise, en høyst merkelig bok, synes jeg, men da er det kanskje noe kunstnerisk jeg ikke har forstått.. . Beatrice & Vergil er jo kjente navn fra klassisk literatur (Dante?korriger meg.). Så, ut fra min kunnskap og begreper ble denne historien om eselet Beatrice & apekatten Virgil noe spesiell. Jo, en del riktig underholdende sekvenser, og forfatteren skal ha for at han ikke er noen mainstreamer! ("Historien om Pi" var også spesiell, men kjempegod). Forfatteren Henry i boka , som føler seg mislykket, treffer taksidermisten som eier alle dyrene også B&V og som hele livet har holdt på å skrive et skuespill.--- Ja når jeg skriver dette inn i bloggen min her, må jeg dra på smilebåndet av hendelsene i boka--, kanskje boka ikke var så aller verst likevel, jeg tok den jo frem med glede for å fortsette, dag for dag.-- :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar