torsdag 18. november 2010

MELLOM TO PERMER (68)

"Den skarpsindige lavadelsmann Don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra"
Den fattige landadelsmannen forleser seg på sin tids ridderromaner til en slik grad at han fullstendig mister evnen til å skille mellom diktning og virkelighet, bestemmer seg for å bli ridder, tar navnet don Quijote de la Mancha, velger en av landsbyens bønder Sanch Panza til sin væpner, og drar ut i verden på sitt øk Rocinante, og Panza på sitt esel. For å bekjempe verdens ondskap.

Kan vanskelig anmelde en åttehundre siders bok, og en klassiker. Jeg er stiv i musklene etter å ha kommet i mål, for å si det sånn. Fikk meg til å slå opp i verdens litteratur historie om Cervantes, fargerik bakgrunn. (Jeg er beriket! som alltid når bøker leses..)
Verket består av to bøker utgitt med ti-femten års mellomrom, den første i 1605. Eventyrsk, holbergsk, tusen og en nattsk. don Quijote ser kjemper og store hærer der andre ser vindmøller og saueflokker. Snakket noen om å forblinde seg, se banditter overalt? Han drømmerer om sin vakre jomfru Dulcinea av Toboso.
Et verk full av ordtak og menneskelige betraktninger, den gale don Quiojote er til tider ikke så gal. Og menneskene spiller ham puss, er slemme, moro på hans bekostning.  Krevende språkform og samtaleformer, for en leser som meg som dessverre har det litt for travelt og ikke tid til å tenke gjennom stoffet, kunne samtalt om sååå mye (kanskje det er her bokblogger kommer inn?) .

4 kommentarer:

  1. Jeg er imponert over at du har klart å komme deg gjennom denne boka! Jeg har prøvd noen ganger i årenes løp, men har gitt opp hver gang. Nå har jeg kjøpt lydbokutgaven, og some day .... håper jeg at jeg klarer det! Din omtale gjør at jeg får lyst til å gjøre et nytt forsøk!

    SvarSlett
  2. hei, Jeg lånte Franzen, (som ligger på vent), jeg ville bare komme gjennom donQuijote først. Første bok var mest interresant, med klassiske historier man har hørt om, men jeg innrømmer at da jeg bare hadde lest hundre sider og så de neste syvhundre ligge bak bokmerket, da tenkte jeg mitt.-- Vi kan si mye positivt, men et er klart boka er i en annen tid og med andre rammebetingelser.
    Jeg ønsker ikke å gå opp til muntlig eksamen i de siste hundre og femti sidene.
    Takk for inspirasjon gjennom kommentarer!

    SvarSlett
  3. He-he ... Det ER i alle fall en bragd å ha kommet gjennom dette verket! Mitt eksemplar av boka står nærmest som en skamplett i bokhyllene mine. ;-)

    Gleder meg til å høre hva du synes om "Frihet"! Og så kan jeg jo nevne at jeg har kjøpt "Brev til en ung forfatter" av Mario Vargas Llosa. Den ser jeg frem til å lese! Er forresten ferdig med boka "Han som snakker" av samme forfatter, og den var litt i tyngste laget å komme gjennom, selv om den inneholder beskjedne 225 sider. ;-)

    SvarSlett
  4. Hei Rose-Marie! "Frihet" ja, ..jeg la den foreløpig til side, ble så mange STORE bøker rett etter hverandre, trur jeg ble pumpa etter don Quijote. Leste ett kapitel av Frihet, og vil komme tilbake til den senere, boka har desuten fått mye medieoppmerksomhet, så Franzen er big over there. Og så en bok til av Llosa, du har jo gitt meg tips! Ikke alltid Planen om lesing følges, håper du forstår meg!

    SvarSlett