søndag 2. mai 2010

MELLOM TO PERMER (36)

"Pesten" av Albert Camus
Albert Camus (1913-60) fikk Nobelprisen i 1957 bl.a. for Pesten i 1947. Jeg leste boka for mange år siden, og leste den på nytt nå etter at forfatteren Jan Kjærstad henledet oppmerksomheten til Pesten i et foredrag nylig. Pestspredning via rotter i stort antall i byen Oran i Algerie, byen låses for omverden, med alle situasjoner man kan tenke seg under en pestangrepet by. Pest, annen form for plager, trekk gjerne sammanlikningene langt, det gjorde jeg, fikk mye ut av boka. Men noen stor språklig opplevelse ble det neppe, storheten av boka slo meg ikke.

3 kommentarer:

  1. Hei :) Er bare innom for å tipse deg om at jeg gir bort bøker. Stikk gjerne innom bloggen min hvis du ønsker å delta i trekningen.

    SvarSlett
  2. Hei hei! Snublet tilfeldigvis over bloggen din. Denne boka var ny for meg. Fristet gjorde den også, så her har jeg visst gått glipp av noe. Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. hei, ikke bare snuble en gang, gjerne flere besøk, hyggelig!
    Knut

    SvarSlett